söndag 15 februari 2015

Bröd i långpanna, enkelt, gott & ekologiskt! Barnens favorit!


Att baka sitt eget bröd behöver inte vara svårt. Jag ledsnade på att inte hitta goda ekologiskt bröd i affären och bestämde mig för att börja baka själv. Har testat mig fram lite med olika sorter och det här brödet är favoriten just nu! Även barnen älskar det.

Ingredienser: (ugnen på 200 grader)
- 3 dl naturell yoghurt
- 3 dl vatten
- 2 msk olivolja
- 25 gram jäst (1/2 paket)
- 2 tsk salt
- 4 dl dinkelmjöl fullkorn (240 gram)
- 8 dl vetemjöl special (480 gram)


Häll naturell yoghurt, vatten och olivoljan i en kastrull och värm till 37 grader, alltså fingervarmt.


Smula jästen i bakmaskinen eller skålen. Tillsätt hälften av den fingervarma vätskan på jästen och blanda. När jästen löst sig häll i all vätska. OBS! Har du för varm vätska dör jästen.


Tillsätt salt och dinkelmjölet.


Tillsätt vetemjölet.


Kör nu degen i bakmaskin eller med elvispens degkrokar i 10-15 minuter.

Lägg sedan upp degen i en skål med handduk över och jäs i 60 minuter, SE så den växer!!!



Sen häller du ut degen på en mjölad plåt med bakplåtspapper. Tryck ut den jämt över hela och skär den till 8 lika delar. Jäs i ytterligare 30 min. Sätt på ugnen på 200 grader.


Sedan in i nedre delen av ugnen i 20 - 25 minuter, jag brukar köra 22 minuter! Men det kan variera från ugn till ugn. Ta ut och låt svalna under bakduk. 

OBS!!! Frys in och ta bara ut det ni ska äta under dagen. Det blir annars lätt torrt. Jag brukar ta fram på kvällen till dagen efter. 

Lycka till!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar