måndag 9 februari 2015

Nu börjar säsongen 2015

Hej! Vill du se filmen när "Carro och Karin Hemmafixarna" sätter de första fröna, Klicka HÄR!

Paprika Hamik F1
I januari-februari börjar säsongen, då behöver dina paprikafrön komma i jorden för att hinna bli klara. Det kan vara bra att ha en växtlampa om man vill börja tidigt, då blir växterna lite mer korta och knubbiga istället för långa och rangliga. Min favoritsort är Hamik F1, den ger många små, orangefärgade, söta paprikor. Jag har alltid några plantor i min frukosthörna så att jag bara att sträcka ut handen, plocka och äta som godis!

Löss och paprika = sant? Ja, det är det faktiskt, framförallt den här sorten, tyvärr. Men jag har hittat en ”lösning” på problemet. 
1) Ta bort alla angripna bladen direkt. Ibland blir det nästan inga blad kvar, men det gör ingenting. Lössen har aldrig angripit mina andra plantor som stått bredvid. 
2) Du kan ha den i växthuset under försäsongen men när det blir för varmt, flytta ut den, annars kommer lössen tillbaka. 
3) Spola den ofta med vatten, det håller lössen borta. 

Ekologiskt är något jag brinner för. Jag använder alltid ekologiskt KRAV-märkt jord och gödsling.
Detta gäller hela tomten. Jag ser helst också att mina frön är ekologiska men tyvärr går det inte alltid att få tag på dessa. När det gäller mina paprikor är det tyvärr så. Men i år har jag sparat frön från förra året och hoppas på att det ska bli fina paprikaplantor, då anser jag att dom fröna är ekologiska! Får se hur de tar sig

Såjord/örtjord eller vanlig jord? Att odla frön i en allt för gödslad jord kan göra att fröna dör eller inte tar sig, vissa säger att det kan bli långa och rangliga plantor. Jag har själv inte testat detta tidigare så nu gör jag testet!

 Två exakt likadana sålådor med likadana frön och exakt samma förutsättningar vad gäller ljus och värme, det ända som skiljer som åt är jorden. Ska bli mycket spännande att se hur det går. Jag har även satt paprikafrön från mina egna frön, från förra året, samt köpta. 


Några tips:

 Hittade dessa små frölådor på Plantagen för bara 19.90:-
På Granngården har dom köp 10 fröpåsar och betala för 5! 
Plugboxen var också nedsatt till 159:-. 

2 kommentarer:

  1. Vad kul! Ska bli spännande att följa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Linus! Ska bli jättekul att göra denna bloggen:-)

      Radera