torsdag 12 februari 2015

Enkel sänggavel av fårskinn

Det är enkelt att göra sin egen sänggavel och mycket billigare. Man kan använda sig av vaddering eller inte. Ska du använda dig av tyg tycker jag att du ska använda vaddering men i det här fallet, med fårskinn, kan man lika gärna hoppa över det. Vaddering hittar du i tex tygaffärer.

På byggmarknader kan du köpa en spånskiva och även be dom att såga upp den, vilket kan kosta en liten slant extra, men det kan det vara värt. 

Måttet bestämmer du själv men jag gör det enkelt för mig och låter spånskivan vara så stor att den kan stå på golvet, då behöver du inte fästa den i väggen utan den står av sig själv med hjälp av sängens tyngd. Och du kan lätt byta ut tyget när ledsnar. Eller varför inte ha ett tyg för varje årstid:-).

Sedan köper du tyget eller i detta fall fårskinnsfällarna. Jag köpte mina på IKEA. Se till att dom är så lika som möjligt så syns skarvarna mindre. Sedan behövs något slags lim, jag har valt golvlim.


1) Lägg upp allt på golvet, klipp till fällarna så att dom passar exakt ihop med den bredvid. Se till att du har nog med fäll att fästa på baksidan. Låt dom ligga kvar men limma inte ännu.


2) När allt ligger som det ska, börja limma från ena sidan utan att flytta fällarna, du vill ju att dom ska ligga precis som du lagt dom. Ta alltså en i taget. Eftersom delen längst ner på spånskivan inte kommer att synas sätter jag inte något fårskinn där, det bli bara onödigt dyrt! Sätt alltså bara fårskinnet där det syns.


3) Ställ upp gaveln och limma fast även på baksidan. Nu ska den bara torka. Klart!!!


Så här ser den ut på plats. 
Det är bara fantasin som kan stoppa dig, välj tyg efter smak och sätt igång!!! Du får gärna skicka bilder hit om du inspirerats, så visar jag upp dom.

Med på bilden:
- Överkast, kuddar, lampor och sängskåp är från IKEA.
- Den fina vasen är från Kerstin Tillberg, en fantastisk keramiker från Mölle. Just den här vasen är en bröllopsgåva från henne. Älskar den!
- Tavlorna har min mamma målat, det är målningar av Klara och Hugo som små. Mamma målar massor av fint, lovar att visa mer här i bloggen. Hoppas att jag också kan lära mig måla en dag:-)

Ha en härlig torsdag, vi hörs snart igen! Kram Karin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar