tisdag 26 maj 2015

Vindruvor - att beskära!

En vinranka som trivs växer så det knakar och har man den, som jag, i ett växthus måste man hålla efter den.


OBS! Man får inte beskära den hårt på vår och sommar, bara sidoskott! Annars kan plantan förblöda. En vinraka beskär man på senhösten eller vintern.

Så här såg det ut innan jag klippte idag.



Jag väljer att ha kvar en eller två vindruvsklasar och klipper ett blad längre ut efter det...


Första åren med en nyplanterad vinranka ska man låta den växa till sig. Låt den växa 50-100 cm per år. 

Man ska tänka ut hur man vill att den ska se ut om några år. Jag har till exempel sparat några huvudgrenar som får växa längs taket på mitt växthus. Varje senhöst tar jag bort alla andra grenar.

Under sommaren ser jag först till att jag har alla  vindruvsklasar jag vill ha och efter det tar jag bort alla nya sidoskott som kommer, annars blir det för mycket!

 Jag vill också att druvorna jag har ska bli mogna innan frosten tar dom och då är det bra om det inte är för många.



Före....


Efter...

När du köper en vinranka, tänk på att...

- Att du köper en vinranka som klarar av växtläget du tänkt plantera den.
- Ta reda på vilken jord din planta vill ha.
- Ha tålamod, det tar några år innan du får massor av vindruvor - men det kommer!!!

Lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar