måndag 16 februari 2015

Inspirera barnen, Klaras smultron 1 & 1/2 vecka och semla med Hugo i växthuset!


Nu börjar pelargoner, kryddor och sticklingar finnas att köpa. Men för mig är det fortfarande lite tidigt, har ingen plats för dom. Men jag köpte några fina Gerbera idag, måste få in lite färg i huset!

 

Att låta barnen vara med är superbra och kul. Att så ett frö, se det sakta komma fram ur jorden och växa sig stor är en lycka även för dom. Det finns massor av kul att välja mellan. Fröer hittar man nästan överallt men mest att välja på finns givetvis på handelsträdgårdar och liknande. Sedan är det bara att läsa på baksidan hur du ska så den.


I år har Klara valt att så smultron och dom ska stå mörkt för att gro. Klara valde såjord, satte fröna och ställde i ett mörkt skåp på hennes rum. Efter 1 och 1/2 vecka vecka ser det ut så här. Nu ska dom stå ljust och svalt. Spännande och se om det blir några bär i år:-)




Solen tittade fram precis till lunchen så det blev givetvis både lunch och latte i växthuset idag. Lycka! 




När Hugo kom hem från skolan blev det lyxigt värre, semlor och varm choklad med grädde! Och givetvis satte vi oss i växthuset. -"Det här ska vi göra många gånger, mamma" sa Hugo glatt! Han älskar att vara med mig i växthuset:-)



Kopparna är från Mölle krukmakeri.

 Imorgon ska jag kolla in testet med såjord VS gödslad jord, det har gått två veckor. Jag tycker mig kunna se lite skillnad....

Kram Karin












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar