tisdag 24 februari 2015

Lyxigt goda grahamsbullar - Klaras favort!


Grahamsbullar

- 50 gram smör
- 5 dl mjölk
- 50 gram jäst
- 1 1/2 tsk salt
- 2 msk socker eller sirap
- 8 dl (ca 450 gram) grahamsmjöl
- 4-5 dl (ca 250 gram) vetemjöl


Smält smör, häll i mjölken och gör fingervarmt.


Smula jästen i bakmaskin eller liknande. Tillsätt den fingervarma vätskan och låt jästen lösa upp sig. Tillsätt salt, socker/sirap, grahamsmjöl och mjöl. Låt gå i maskinen i ca 10 minuter.


Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.


Dela upp degen i 20 lika stora bitar, jag brukar använda mig av en våg. Lägg på hela degen på vågen, tag summan och dela med 20. Väg varje bit, då blir dom lika stora. Det gillar jag:-)


Sedan är det bara att rulla och låta jäsa under bakduk ytterligare 30 min.


Sätt ugnen på 225 grader. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Låt dom svalna på galler under bakduk. Klart!


Lycka till! Kram Karin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar