söndag 1 mars 2015

Växer så det knakar - Markoolios solroser, smultorn, EKO-frön & krasse



Hej! Idag tänkte jag tipsa om Krasse som är lätt att odla, växer snabbt och mycket gott! Sen kollar vi in Klaras smultron, Markoolios solrosor från Blomsterlandet, några nya fröpåsar och lite annat smått och gott:-)

Det är alltid roligt att ha något på gång, något man kan följa och se att det växa för varje dag, kanske varje timme! Där har vi krasse, klart på en vecka! Jag sparar alltid bra kartonger, tex sushi-askar, tomat-förpackningar eller liknande. Det viktiga är att den har ett lock som är genomskinligt.


Sedan är det bara att lägga hushållspapper i botten, fukta det och hälla på frön.


Vattna morgon och kväll så att pappret alltid är fuktigt, ej dränkt. Så här ser det ut efter ca 1 vecka.


Markoolios jättesolrosor: Åtta dagar har gått sedan Klara och jag var på Blomsterlandet och sådde Markoolios solrosor. Dom har verkligen växt. Tänk hur mycket som kan hända på bara drygt 1 vecka. 



Även Klaras smultron har växt, så här såg det ut när vi tog fram dom från skåpet den 16 mars.


Idag, den 1 mars, kan man se smultronblad!




Att dela fröpåsar med en kompis är en bra idé, då kan man få flera sorter till ett billigare pris. Igår var jag och en kompis på Blomsterlandet och inhandlade en jordgubbs-fråpåse som vi ska dela på.  "Tristan". Hoppas att den blir lika fin som på bilden. Jag hittade också en plommontomat, "Yellow submarine", som jag tänkte testa i år. 
Det kommer mer och mer eko-frön, Impecta har väldigt mycket och finns bland annat på Blomsterlandet i Bomma, säkert på andra Blomsterlandet också! 


Ha en underbar söndag!

Kram Karin













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar