onsdag 25 mars 2015

Snyggaste SPALJÉN bygger du själv - Steg för Steg



Att bygga en spaljé är inte så svårt. Fördelarna är att du kan bygga den precis som du vill, den blir mycket hållbarare och antagligen dubbelt så snygg!

Så här bygger du enkelt en snygg och stilren spaljé!

1) Se till att du har virke, skruvar, skruvdragare, färg och pensel eller roller.

Jag har valt virke i storlek 3,3 cm * 2,1 cm.


- 3 st långa:  120 cm
- 6 st korta:  44,7 cm
- 1 st MALL, underlättar men ingen måste: ca 17,3 cm
  (Testa MALLEN, se till att de korta bitarna inte sticker utanför eller innanför långsidorna utan är i samma linje, du förstår vad jag menar senare)
- 18 skruvar : Max 4 cm långa, dom får inte gå igenom. (Trallskruv fungerar bra!)
- Skruvdragare
- Utomhusfärg
- Pensel eller roller. Fördelen med roller är att det går mycket snabbare!

Börja med att måla alla bitarna. Du kan måla alla sidorna på virket på en gång men se till att ha utsidan uppåt, alltså den som ska synas, annans kan det bli fula märken av färgen.


När bitarna är målade två omgångar och har torkat är det bara att sätta igång. Börja med att lägga ut delarna och bestäm vad som är fram och baksida. 

Eftersom jag inte vill ha några skruvmärken skruvar jag ihop spaljén från baksidan. Glöm nu inte att baksidan, den FULA SIDAN ska vara upp!


Nu använder jag mig av mallen. Jag kommer att ha exakt lika stora fyrkanter överallt. Mallen är träfärgad. 

Lägg ena långsidan och skruva fast med endast 1 skruv i varje, då kan du lätt få den vinkelrät senare. Du kommer att förstå när du kommer dit!



Använd dig av mallen hela tiden, då blir det perfekt! Gör klart hela sidan. 

Nu är det dags för andra långsidan och här kan det kännas som om det inte är exakt, det är nu man får dra lite i den. Se till att den ligger bra innan du börjar skruva.


Använd dig av mallen, och som sagt, kolla att allt ligger som det ska innan du börjar skruva. 

Skruva sedan en skruv i varje som tidigare!

Nu ska den bli helt vinkelrät, det fixar du lätt genom att ställa spaljén på ett jämt underlag och se till att båda långsidorna står på marken. Du kan dra den hur du vill. När du är nöjd lägger du ner den igen för att skruva fast den sista mittenbiten.


Börja längst upp och sedan längst ner. Nu kommer du att sätta TVÅ skruvar i dessa. Detta göra att du inte längre kan dra i spaljén utan den stannar som den är!

Även nu använder du dig av mallen.



Sätt sedan en skruv i resterande plankor. 

FÄRDIG! Och inga skruvar syns:-) 

Nu blir min klätterros lycklig, så här blev det hos mig!

Före



Efter



LYCKA TILL!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar