fredag 13 mars 2015

Floristproffset ANNIKA - 5 ENKLA steg till den SNYGGASTE & BILLIGASTE vårkrukan!


Idag har jag ÄRAN att ha min kompis och florist Annika Sellerstrand som gäst i min trädgård. Hon ska lära mig och er, med 5 enkla steg, hur man kan göra en billig men riktigt snygg vår- eller påskkruka. Hon kommer att ge oss 3 olika varianter.


Annika har jobbat som florist i 27 år. Hon har drivit en egen blombutik i 9 år men idag är hon anställd i en Interflora Fresh butik.

Vi fick njuta av underbar kvällssol till att börja med.

Det blir en liten utmaning för Annika, det är nämligen jag som valt blommor och pynt. Jag har köpt relativt billiga blommor ifrån Blomsterlandet och även från en matvaruaffär. Jag fick som råd av henne att köpa många blommor av samma sort, lite grönt och tänka på att hålla olika höjder, gärna något som hänger. Det här köpte jag!

Penseér, Tet a tet, Påskljila, krokus, Murgröna och lite pyssel.

Annika fick dock ta med sig tre saker, hon valde Videung-, Cornell- och Björkriskvistar.



Jag gav Annika tre krukor, en hög, en stor låg och en hängampel. Hon satte igång direkt med att gruppera blommorna efter krukorna, jag fixade jord!



Först ut blev påskkrukan som givetvis blev gul, så här ser den ut innan ”pyntet”.



Kolla vad lite pynt kan göra – fem cornellkvistar och lite påskpynt!




För att göra denna påskkruka behövs:
-          Tet a tet, 2 st
-          Påsklilja, 1 st
-          Penseér, 5 st (2 olika gula nyanser)
-          Murgröna, 3 st
-          Cornellkvistar, 5 st (á 15:-)

Nu till en lite mer vårlig variant i mina favoritfärger. Så här ser den ut innan ”pynt”.



Och så lägger Annika till en björkriskrans, videungskvistar och en fjäril







Så fint det blir med relativt enkla medel, det finns mycket erfarenhet och kunskap bakom en florist!

Till denna vårkruka har hon använt:
-          Julros, 1 st
-          Krokus, 3 st
-          Penseér, 3 st (2 olika sorter, samma färgskala)
-          Murgröna, 1 st
-          Björkriskrans (stor bunt 39:-)
-          Videungskvist, 3 st (á 25:-)
-          Fjäril

Nu tar vi den sista krukan, en hängampel.



Och så lägger hon till en björkriskrans och lite neutrala ägg och vips….




Hängampeln innehåller:
-          Penseér, 3 st
-          Murgröna, 2 st
-          Björkriskrans (stor bunt 39:-)
-          Ägg



5 bästa råden från Annika – så lyckas du!

1: Välj färger du tycker om men håll det gärna ton i ton.

2: Välj max 3 olika sorters blommor + en grön växt. Ju större kruka, ju fler blommor av varje sort. 

3: Gruppera samma sorter, det ger ett lugnare intryck. Sätt huvudblomman i blickfånget och sätt de andra efter den. Tänk på höjderna och hur blommorna kommer att växa, annars kan en blomma försvinna bakom en annan. Snyggt är olika höjder och gärna en hängande blomma eller grön växt. Ska den stå mot en vägg eller vara snygg runt om.

4:  Vattna igenom blommorna innan plantering (ej lökväxter). Doppvattna, dvs stoppa ner krukan i en hink med vatten ca 5 sekunder.

5: Pynta med måtta! Plocka t.ex. kvistar och kottar ifrån naturen eller välj i blomsterbutikens stora utbud.

Även barnen tycker att det är spännande!


Kör så det ryker – gör kvarterets snyggaste vårkruka!!!

Lycka till och trevlig helg! 



Stort, stort TACK Annika för hjälpen!

Kram Karin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar