måndag 13 april 2015

Jordgubbar till midsommar - fuska dig till egen sallad - gurkorna är här!

Paprikan blommar, gurkan har kommit, pelargonerna blommor - det växer så det knakar!!! Jag tipsar om ett enkelt sätt till egen sallad och egna jordgubbar till midsommar - javisst!!



Hej på er! Nu har det gått några veckor sedan sist och allt bara växer och växer. Det blir omplantering lite då och då och mycket vattning! Men kul är det!

Så här såg det ut när jag i februari plockade upp pelargonerna från krypgrunden, kommer du ihåg?




Kolla in dom nu, några har till och med fått blommor...





Här kommer lite bilder på några av mina grönsaker och bär...
Paprika. Genom att ta bort de första 2-3 blommorna, efter blomning, får plantan många fler paprikor under sommaren! Känns jobbig just nu men i sommar blir det desto mer:-)
Tomater och gurka.
Små gurkor sitter i alla bladvecken så snart mumsar jag egna gurkor!
Aubergine
Här har ni jordgubbarna som jag och en kompis delar på. Först kom det ingenting och jag trodde att jag misslyckats. Men helt plötsligt kom dom, fyra plantor och en liten på gång! 
Klaras smultron, nu behöver dom lite mer kärlek och ny jord. Kan flytta ut i växthuset efter det.
Två nya sorters melon, spännande och se om det blir några meloner. Viktigt med många sorters meloner är att pollinera blommorna med en liten pensel. Man bara tar penseln och duttar lite inne i blomman och fortsätter till nästa blomma. Gör det lite då och då så blir det förhoppningsvis någon eller några meloner per plantan.
TIPS till ett enkelt sallad- och örtland på balkongen, i köket eller på terrassen!

Köp färdiga KRAV-märkta sallader och örter i affären och plantera dom i en stor kruka med grönsaksjord eller liknande. Spar och plantera även de använda, , det kommer nytt!

Gammal använd persilja, sätt ner den, det kommer nytt!
Påskens sallad, små blad kommer upp igen och snart har jag en ny sallad utan att köpa!

Jordgubbar till midsommar! Ja det är möjligt! Köp en färdig planta i trädgårdsaffären, välj gärna en remonterande sort, dvs att den ger bär hela säsongen, då kan du njuta länge! Sätt i en större kruka med bra jord, tex grönsaksjord. Ställ krukan i ljust fönster med mycket sol eller i ett växthus. När det blir varmare ställer du ut plantan. Billigt, enkelt, gott!


Ha en underbar dag! Kram Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar