onsdag 13 maj 2015

Bygg snygg PALLKRAGE med spaljé - Gör det själv!

Hej på er! Visst kan du köpa pallkragen själv - det finns massor av olika varianter nu för tiden och även till väldigt bra priser - MEN..... bygger du den själv blir den ännu snyggare!!!!

Fördelen med att bygga själv är att du kan välja exakt storlek så att den passar där du ska ha den.



 FÖRE...

EFTER...



Börja med att bestämma hur stor du vill att den ska vara. Bredd, längd och höjd.

1) Detta använde jag...


- Långsidan: 8 st
- Kortsidan:  8 st
- "Ben": 4 st
- Skruvar, skruvdragare, såg och färg!

2) Har du möjlighet kan du såga sneda kanter. En smaksak!


3) I detta fall vill jag ha fina kanten, (kanten med hel planka) på kortsidan. Detta gör att jag i detta fallet börjar att sätta ihop långsidorna. Börja längst ner, sätt i en skruv. Lägga alla plankor på plats och skruva sedan en skruv i den översta. Gör likadant på andra sidan. När det är vinkelräta kanter skruvar du två skruvar i varje planka. Gör likadant med den andra långsidan.



4) Nu ska kortsidorna fästas med långsidorna. Gör likadant här, börja uppe och nere med en skruv. Se till att plankorna följer varandra runt om. Se till att den blir vinkelrätt, bäst att vara på ett plant golv, då ser du om den inte är vinkelrät.




SPALJÉ: 
Nu ska det bli en spaljé över denna blomlåda. Jag har valt ganska smala, platta plankor. 

1) Lägg ut den som du vill ha den och måtta upp en mallbit. Jag vill ha exakt samma mått mellan alla plankorna.

2) Såga till och måla dina bitar

3) Lägg bitarna upp och ner, dvs med fulsidan mot dig och finsidan ner mot golvet. Jag vill inte ha några skruvhål på framsidan. Så tänkt - upp och ner alltså!

Skruva sedan en skruv i varje, börja med ena sidan - använd din mall.



4) Sedan gör du likadant med mittenplankorna...


5) Kolla så att den är vinkelrät, efter det skruvar du i ytterligare en skruv på minst två ställen, det gör att den nu inte går att dra i.

Då är den klar för att sätta upp! Vill du fästa den i lådan ser du till att två av plankorna är lägre så att dom går att fästa i lådan.

Inte ett skruvhål syns....

Nu ska jag bara plantera....

....förhoppningsvis imorgon!

Kram Karin





Lägg plast kring kanterna så att lådan håller längre, Jag använder mig ofta av använda jordsäckar.
27 maj 2015





1 kommentar:

  1. Hej! Fina pallkragar! Har du koll på vilka mått det är på dem?

    SvaraRadera