tisdag 12 maj 2015

Bygg stor ODLARLÅDA på ben - Gör det själv!

Hej! Idag blir det en STOR odlarlåda på ben. Jag har nämligen stort behöv av fler ytor att odla grönsaker i och kom på att jag har ett oanvänt hörn. Det kommer att bli både en pallkrage och en blomlåda med spaljé - men idag visar jag hur jag byggt min odlingslåda.


FÖRE....

EFTER...

Då sätter vi igång - så här byggde jag!

1) Räkna ut hur lång, bred och hög du vill ha den.
2) Detta behöver du!


Ben:         6 st   (om du gör en stor, annars räcker 4 ben) 
Kortsida:  6 st
Långsida: 6 st
Reglar till golvet: Det räknar du lätt ut när du satt ihop lådan, men glöm inte att köpa.
Golvplankor: Jag plockade på mig småbitar från "spillhörnan" på byggmarknaden!

Självklart behöver du såg, skruvar, skruvdragare och målarfärg.

3) Handla: Jag handlade på Faringe XL Bygg och fick som vanligt bra hjälp. Har man bil och vill få in allt i bilen kan det vara bra att såga långa plankor i mindre bitar. Jag börjar som vanligt att leta i "spillhörnan"!


Det blev lite saker - NU ska snickras!!!
4) Såga till 6 ben, 6 kortstidor och 6 långsidor.

5) Om man har en cirkelsåg kan det var snyggt att såga sneda kanter men inget måste.


6) Börja att sätt ihop kortsidorna men benen.

Jag har valt att ha benen lika långa (alltså synliga under) som bredden på en planka. Jag vill nämligen att pallkragen som ska stå bredvid denna odlingslåda och denna ska vara lika höga.

Lägg en planka som mall, skruva sedan en skruv i varje planka, rätta till så att allt är rakt och fint, sen skruvar du två skruvar i varje planka på vadera sida. Mer ingående hur man får till detta kan du se på "Pimpad blomlåda" i tidigare reportage



Gör den andra kortsidan likadant.
7) Skruva fast en golvregel i varje kortsida, måtta utrymmet mellan benen. Sätt längst mer och skruva fast från utsidan, använd gärna lite längre skruv här. (Tänk dig att skruven ska gå igenom plankan och sedan till minst hälften i regeln.)



8) Nu är det dags att sätta fast långsidorna. Ta stöd av en vägg eller liknande om du är själv.


Hörnen ska ligga fint ihop. Sätt en skruv i varje, jobba med fördel på ett jämt underlag, se till att lådan är vinkelrät innan du skruvar fast två skruvar i varje. Vänd sedan och sätt dit de sista långsidebitarna.
9) Mittenben och reglar till långsidan. Måtta ut mitten och skruva fast det 5 och 6:e benet. Måtta sedan ut mellanrummet mellan benen och såga till reglar. Som tidigare, fäst från utsidan.

Nu är det bara att säga till bottenplankorna och lägga löst på reglarna, fördelen är att du lätt kan byta botten om den ruttnar efter några år.


Klara hjälpte mig att måla...


Lägg plast kring kanterna och botten så att trät inte ruttnar i förtid, men se till att det finns hål i botten så att överskottsvattnet kan rinna ut.

Långhelgens projekt kanske? 


Lycka till! 


Kram Karin



3 kommentarer:

  1. kul att du fått med alla mått och vettiga dimensioner

    SvaraRadera
  2. Tack för bra post! Fick precis den inspirationen och förslag på lösningar som jag behövde för att komma igång med min egen blomlåda!

    SvaraRadera
  3. Snyggt. En sån här blir det hemma hos mig men lite lägre, inte så djup och 4m lång. Använder dina steg flitigt 😊👍

    SvaraRadera