tisdag 9 augusti 2016

Bygg en grind!


Jag har haft en riktigt ful ingång från framsida till baksida - men nu är det åtgärdat!!! Jag har bytt ut kompostgallergrinden till en fin vit grind - så här gjorde jag!




Detta behöver du:
- Virke, 22X45  (Jag använde mig av samma storlek som jag har i den redan befintliga spaljén)
- Skruvar (Ska vara så långa att dom går igenom virket du skruvar fast och sedan ner i halva det virke du skruvar fast i)
- Skruvdragare 
-Färg
-Gångjärn (jag använde Hakgångjärn pris 174:-)
Lås (jag använde Klinklås pris 69,50:-)



Eftersom jag ska sätta stolpar också finns även dessa med på bilden. En Jordankare 71X750 mm kostar 98,50:-. Sedan köper man till en stolpe 70X70 (33,50 metern)

1) Börja med att mäta hur BRED grinden ska vara och hur HÖG. Sedan hur långt du ska ha mellan reglarna.

Även om du vill ha runda hörn, såga lika långa reglar så blir det lättare. Såga runda hörn gör du sist!

Gör MALLAR så får du exakta mått. En för UPPE - NERE och MELLAN...



Skruva fast 1 skruv i varje, på så sätt kan du innan du stabiliserar grinden kolla så att den sitter snyggt och är rak. Skruva från "baksidan" så får du inga skruvhål från framsidan.


När du är nöjd, dvs att grinden är rak, såga till tvär-regeln. (den sna regeln i mitten). Enklast är att lägga den över och se rita vinkeln. Efter det så skruvar du fast även den. Den ska vare UPPE på den sida gångjärnet ska sitta. Enligt denna bild alltså gångjärnen på höger sida.
Innan jag gör det brukar jag skruva i en extra skruv i varje hörn så att grinden inte rör sig och blir sne.


Nu kan du, om du vill, göra runda hörn. Använd dig av något runt, jag tog en rockring. Jag rundar till de tre yttersta reglarna. Gör exakt lika på båda sidorna. Sedan såga och eventuellt slipa!



Nu är det bara att måla grinden...


Använd dig av gångjärnen och låsen - grinden är klar!



FÖRE...


EFTER...


FÖRE...

EFTER...



Vilken förändring, jag är sååååå nöjd!

Kram på er!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar