torsdag 31 mars 2016

Sallad to go - och FLER bra tips!...


Se film av Carro och Karin Hemmafixarna Sallad To Go HÄR!

Denna krukan är från förra året, efter 1 månad har det vuxit så här mycket!


Tänk dig att alltid kunna ha tillgång till färska kryddor och sallad - till och med på semestern. Gör som jag, plantera i krukor med handtag! Korg-krukan har jag köpt på Plantagen, den vita plastkrukan på Blomsterlandet. Liknande finns på många ställen med olika priser och storlekar. Ju större kruka desto bättre skörd och lättare att sköta!

Så här sådde jag 17 mars... (Fröer från Enkla Blommor - klicka här)

Så här ser det ut 5 april...

TIPS! Gör din "salladskruka" till en självbevattnande kruka genom att borra hål ca 10 cm upp istället för under. Då blir det inget kladd under krukan och lätt att stoppa in i bilen och du behöver inte vattna så mycket. (Hur du gör självbevattnande kruka hittar du här)

TIPS! Återanvänd gammal sallad, denna satte jag för ca 1 månad sedan...
Så här såg det ut för ca 1 månad sedan...
Se så stor salladen, persiljan och timjan blivit, en helt ny växt och redo att användas igen och igen och igen. Längst fram i denna har jag även satt ruccola från frö.
OBS! Viktigt är att ha en bra kravmärkt jord, efter ca tre veckor bör du börja ge lite extra näring i vattnet eller via näringskulor. Även dessa ska vara kravmärkta. Sedan vill dom ha sol och lagom med vatten!

TIPS! Vill du snabbt få ett eget salladsland - köp färdiga KRAV-sallader och örter i kruka på affären. Sätt ner dom i jorden och du har en färdig salladskruka eller ett eget salladsland! Välj grönsaksjord eller örtjord - fråga i trädgårdsaffären om du är osäker på vilken!

TIPS! Har du använt upp en köpt sallad i kruka, sätt ner den i jorden istället för att kasta den!

TIPS! Förodla sallad i liten kruka, på sidan om, med ca 2-3 veckors mellanrum så har du att stoppa ner i ditt fina salladsland eller salladskruka under hela säsongen.

Att ha ett salladsland eller salladskruka hemma är lyx! För ca 1 månad sedan sådde jag i min hemmagjorda pallkrage. Se hur mycket det har vuxit!
(Hur man bygger en egen pallkrage kan du hitta i tidigare inslag)



Så åk till trädgårdsaffären och köp dig en kruka, lite jord och några fröpåsar så har du snart en egen härlig Sallad To Go!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar