fredag 4 mars 2016

Omplantering av paprika, basilika och ruccula!

Nu har det gått 1 ½ månad sedan jag satte min första sådd för året, med paprika, basilika och ruccola, så det är verkligen dags för omplantering. Men eftersom jag använder gödslad jord i botten, alltså under såjorden, kan plantorna stå lite längre.

FILM: Hur omplanterar man paprika, basilika och ruccola - Klicka HÄR!

Hur man sår hittar du här!

Film om hur man sår med Carro och Karin Hemmafixarna - klicka här!



JORD: Använd dig av en EKOLOGISK jord, du odlar själv och vill ju så klart INTE ha kemikalier i - eller hur! Jag använder en kravmärkt jord som heter Grönsaksjord, finns i olika märken.

När du tar upp din planta var försiktig med rötterna. Jag trycker och klämmer försiktigt upp varje planta ur sålådan. 


Jag använder mig av mjölkkartonger, återanvändning, står stadigt, får plats med mycket jord och många plantor på liten yta!
MEN, GLÖM INTE ATT GÖRA HÅL I BOTTEN. Man för inte övervattna plantan, då får rötterna inget syre och plantan dör. 


Plantera PAPRIKAN lite längre ner i jorden än den har stått i sålådan. Det får plantan att bli kraftigare.


Tryck till lite försiktigt runt plantan. Vattna!




BASILIKA: Även basilikan och ruccolan är redo för omplantering. Vill du ha en kraftig basilika sätt 4-7 "stammar" i varje planta. Du kan sätta basilikan i den kruka du kommer att ha den i, den klarar mycket jord. För att plantan ska växa på bra, toppa den ovanför ett bladpar så förgrenar den sig. Det är så du ska skörda din basilika för att få massor av nya härliga basilikablad.
Eftersom jag ska njuta av min basilika och ruccola i köksfönstret har jag valt fina krukor istället för mjölkkartonger!


RUCCOLAN: Gör som med basilikan, varje "stam" kommer att ge många ruccolan blad. Se till att skörda dina blad försiktigt, underifrån så fortsätter plantan att ge dig blad. Olika sorter är starkare / svagare men du kan också reglera smaken lite genom att vattna mindre/mer. Mindre vatten ger starkare smak!


Nu är det dags att plantera tomater, gurka, blommor mm. Titta på baksidan av din fröpåse så ser du när du kan börja så! Köp i blomaffären eller beställ på nätet. Mina favoritaffärer på nätet...







Lycka till!
Kram Karin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar