torsdag 5 mars 2015

Besök hos Bosse Rappnes Slottsträdgården Ulriksdal....

Har man tur träffar man på "Trädgårdskatten" eller är det "Slottskatten"?


Idag bjuder jag på några tips och inspiration av vår, påsk och lite sommar! Ja, Ulriksdals Slottsträdgård har redan många sommarblommor, bland annat pelargoner.

Jag visar min nya kärlek och att även gammal kärlek håller i längden:-)!

Häng med mig på dagens tur till Bosse Rappnes VACKRA Slottsträdgården Ulriksdal i Solna, utanför Stockholm.

Ett måste när när man besöker Slottsträdgården Ulriksdal, för första gången, är att äta deras fantastiska vegetariska lunchbuffé, den är såååå god. Bara den är värd ett besök!

Men idag var jag faktiskt bara där för lite inspiration och kolla in allt nytt. Nu till några favoriter jag gärna skulle köpa...

Hängande marschallhållare, liten 650:-, stor 950:-
Jag är väldigt förtjust i ÄNGLAR, alla sorters Änglar. Hittade dessa stora vackra som man kan ställa i trädgården.

Pris 1390:-
Snart är det påsk, varför inte skaffa dig en egen höna i naturlig storlek, Hönan Agda kanske?

Pris 598:-
Det är så fantastiskt vacker här, med alla blommor och prydnadssaker. Här finns det inte en vissen blomma! 
Man drömmer sig bort och bara njuter. Här kommer några smakprov...

Persikoblomma
Fullt av snittblommor, gör din egen bukett
Pelargoner i massor och många olika sorter
Något annat dom har är självplock av tulpaner. Det finns massor av olika sorter. Du kan antingen klippa av dom eller köpa dom med hela löken, det gjorde jag idag. I slutet visar jag vad jag köpte.



Här har ni min nya kärlek, "Australian Pink Rambler", en Rosenpelargon. Det finns så många olika sorter här på Ulriksdals Slottsträdgård, och det är prisvärt. Den här kostar 89:-, det finns till och med billigare varianter.


En gammal kärlek som är ett MÅSTE är en "Miniviol". Den klarar av kyla ganska bra, men inte lika tålig som tex penséerna. Så jag kommer att ha min frostfritt i växthuset.


Jag köpte, som jag skrev tidigare, lite självplock tulpaner. Köpte även en liten korg (till kruka) och några orangea penséer. Eftersom jag sparade lökarna satte jag allt i korgen med lite jord. Dock ska tulpanlöken inte stå mer än till hälften under jord.  Jag tycker att det blev riktigt fint, tänk sedan när tulpanerna slår ut! Hoppas att tulpanerna klarar sig.


Så gör en tur till Ulriksdals Slottsträdgård, kanske träffar du även på ägaren och TV-profilen, Bosse Rappne. Jag brukar se honom där varje gång, så även idag!

Ha en härlig dag.

Kram Karin







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar