fredag 5 februari 2016

Bygg liten odlarlåda till din sådd!

Hej! Så här byggde jag odlarlådan i avsnitt 2 av Carro och Karin Hemmafixarna.


Vill du se FILMEN klicka HÄR!

1) Detta behöver du: 4 sidor, 2 bottenplankor, hammare, spik, trälim och så den platsodlarlåda du vill bygga lådan till!


2) När du måttar lådan måste du bestämma vilken sida som ska sättas fast i vilken. I mitt fall spikar jag fast den korta sidan i den långa vilket gör att den korta sidan måste vara två plank-tjocklekar längre än måttet på plastlådan. Annars kommer trälådan att bli för liten.

Dvs. när du har måttat plastlådan lägger du till plankans tjocklek gånger två. De långa plankorna och bottenplankorna har längden som plastlådan har, lägg gärna till några millimeter, vore ju tråkigt om den blev för liten.

3) Börja med att spika, nästan igenom, på den korta plankan, då blir det lättare när du ska spika den på plats på den långa plankan.


4) Limma med trälim och spika fast. Gör likadant på alla fyra hörn. Du har nu en rektangel.


Nu sätter du dit bottenplankorna, dom sätter du dit på samma sätt. Förspika, limma och spika!




Nu är det bara att slipa i kanterna och torka bort överflödigt lim.
Måla, sätt på handtag, skriv på den! Jag har använd mig av Chalk Paint på dessa tre nedan.





Lätt! Eller hur!

Du kan använda vilka plankor som helst. Använder du lister med spröjs eller liknade kan det vara snyggare att såga i 45 grader så blir hörnen snygga.





Kram Karin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar