söndag 17 maj 2015

Gurkan åkte ut - även melon och aubergine!

Hej! Nu finns det ingen plats kvar inne så hälften av gurkorna, melonerna och auberginerna fick flytta ut i växthuset. Och ja, det är för tidigt, men jag måste testa eftersom dom verkligen inte får plats inne. Men å andra sidan är det kul att testa - dör dom så dör dom - jag har ju sparat hälften!


Melon och gurka är känsligare än till exempel tomaten, så man ska inte förivra sig. Melonen vill gärna ha en temperatur på minst 15 grader medans tomaten lätt klarar 8-12 grader. Mina har klarat långt under det.

OBS! Vill tillägga att ni gör allt på egen risk 
Här kommer lite om risker med för tidig utplantering:

- Just gurka och squash kan drabbas av något som heter rothalsröta, då dör dom! 

- Man ska också vänja planterarna att flytta ut under någon vecka. Det är jag lite slarvig med! 
(Med detta menas att du plockar ut dom på dagen och in på natten. Låt dom vara ute längre och längre.)

TIPS vid tidig utplantering: Vattna med måtta och täck plantorna med fiberduk eller en filt under natten - se till att ta bort filten innan solen ger allt för mycket luftfuktighet - vilket kan ger rötproblem eller svampangrepp.

NU Plantering!

Jag väljer stora självbevattnande plastlådor.
(Hur du gör dom  själv kan du läsa om i mitt tomatinslag eller se på min youtube-kanal.)


Ta försiktigt ut plantan ur krukan, var rädd om rötterna.

Det är VIKTIGT att plantera gurkan i samma hölj som tidigare. Stjälken vill inte bli för blöt, då är det lätt att plantan dör. Du kan med fördel lägga lite sand kring roten, dock ej över planteringskant, för att få vattnet att snabbt rinna bort.

OBS! Alltså, samma planteringshöjd som tidigare, detsamma gäller melonen. 

Två av mina auberginer fick också flytta ut. 

Grönt och fint!
 Ett dygn senare....
Regn idag men plantorna mår än så länge bra! Håller tummarna!
Ha en härlig söndag!

Var rädda om er och era plantor!

Kram Karin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar