onsdag 27 maj 2015

SÅ Sallad To Go - Ta med salladslandet på semestern!

Tänk dig att alltid kunna ha tillgång till färska kryddor och sallad - till och med på semestern. Gör som jag, plantera i krukor med handtag! Den här krukan har jag köpt på Blomsterlandet för 149:-. Liknande finns på många ställen med olika priser och storlekar. Ju större kruka desto bättre skörd och lättare att sköta!

Denna krukan sådde jag för ca 1 månad sedan.

Gör din "salladskruka" till en självbevattnande kruka genom att borra hål ca 10 cm upp istället för under. Då blir det inget kladd under krukan och lätt att stoppa in i bilen och du behöver inte vattna så mycket.
(Mer om hur du gör en självbevattnande kruka kan du läsa i ett tidigare inslag)

Återanvänd gammal sallad, denna satte jag för ca 1 månad sedan...
Så här såg det ut för ca 1 månad sedan...
Se så stor salladen, persiljan och timjan blivit, en helt ny växt och redo att användas igen och igen och igen. Längst fram i denna har jag även satt ruccola från frö.
OBS! Viktigt är att ha en bra kravmärkt jord, efter ca tre veckor bör du börja ge lite extra näring i vattnet eller via näringskulor. Även dessa ska vara kravmärkta. Sedan vill dom ha sol och lagom med vatten!

TIPS 1: Vill du snabbt få ett eget salladsland - köp färdiga KRAV-sallader och örter i kruka på affären. Sätt ner dom i jorden och du har en färdig salladskruka eller ett eget salladsland!
TIPS 2: Har du använt upp en köp sallad i kruka, istället för att kasta den, sätt ner den i jorden.
TIPS 3: Förodla sallad i liten kruka, på sidan om, med ca 2-3 veckors mellanrum så har du att stoppa ner i ditt fina salladsland eller salladskruka under hela säsongen.

Att ha ett salladsland eller salladskruka hemma är lyx! För ca 1 månad sedan sådde jag i min hemmagjorda pallkrage. Se hur mycket det har vuxit!
(Hur man bygger en egen pallkrage kan du hitta i tidigare inslag)

26 april 2015
27 maj 2015
Även min nya pallkrage och odlingslåda har fyllts upp med lite förodlad broccoli, purjolök, brysselkål, vitkål, purjolök, mangold, ärtskidor och längst fram satte jag remonterande (att den ger bär hela sommaren) ampeljordgubbar. Tanken är att även paprika och blomkål ska i dessa.


Glöm inte att sätta plast på insidan innan du fyller på med jord, då håller den mycket längre.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar